Hoe bepaal je jouw tarief?

Laatst gebeurde me dit: drie van mijn klanten ontmoetten elkaar. Waarbij ze heel enthousiast waren over onze samenwerking. Maar waarbij ze verbaasd waren dat ze hiervoor een verschillend prijs betalen. Waarom gebruik ik niet altijd en voor iedereen dezelfde tarieven en wat zijn bijvoorbeeld factoren die jouw prijzen bepalen?

Hoe bepaal je je prijs?

1 Vanuit jouw salariswens (eenmanszaak)

Je weet hoeveel inkomen of salaris er elke maand binnen moet komen, je weet hoeveel tijd je beschikbaar hebt voor jouw bedrijf en je weet welke producten of diensten je in deze tijd kunt leveren. Dus reken je uit hoeveel jouw product moet opleveren of hoeveel jouw uurtarief dan moet worden. Hierbij houdt je ook gelijk rekening met je verwachte kosten en belastingen.

2 Vanuit het product of de waarde die je levert

Je kunt het ook omdraaien. Je zet jouw product/dienst vooraan. Hoeveel is dit waard? 

Verkoop je in jouw winkel met interieurartikelen een mooie kaars? Dan weet je wat de inkoopprijs was. Hier doe je een marge overheen voor je kosten. Je prijs is duidelijk.

Maak jij fotoshoots voor andere onderneemsters om zo vorm te geven aan hun personal branding. Dan heeft dit een andere waarde. Lever jij hiervoor 30 foto’s, digitaal, binnen 5 werkdagen? Of geef je die onderneemster de mogelijkheid om door middel van unieke beelden zichzelf vol trots en op haar mooist te laten zien. Op een manier die bij haar en haar bedrijf past. Waarbij haar persoonlijkheid goed naar voren komt en waardoor ze via social media de juiste klanten aan zal gaan trekken. Je voelt al aan dat dit laatste een heel andere waarde heeft.

3 Vanuit je concurrent

Heb jij je tarieven vanuit jouw eigen wens, of vanuit je product/dienst bepaalt. Dan is het goed om ook nog even vanuit concurrentieoogpunt naar je eigen tarief te kijken. Hoe ligt jouw prijs in de markt? En: ben je hier tevreden mee? Wil je je onderscheiden door goedkoop te zijn of door exclusief te zijn?

4 Andere factoren

En dan zijn er nog steeds andere dingen die jouw tarief mee kunnen bepalen. In mijn situatie koste bijvoorbeeld hetzelfde resultaat bij twee van deze ondernemers mij meer werk bij de een dan bij de ander. Daarom was het tarief toch verschillend. Maar wat nog meer meespeelde: een andere  onderneemster maakte nog gebruik van het Administratiepakket voor Starters. 

Startende ondernemers kosten mij best veel extra tijd in begeleiding. Zij hebben veel vragen en moeten nog veel leren. Daarbij ben ik voor hen als boekhouder en winstadviseur al snel duur in vergelijking met hun relatief kleine omzet. Toch wil ik ieder jaar drie startende onderneemsters de kans geven om een vliegende start te maken. Ik geef hen het eerste jaar een leuke korting. En ik begeleid hen dat jaar met evenveel liefde als andere onderneemsters die het volledige pakket betalen. Er zijn zoveel startende ondernemers die binnen een jaar al weer afhaken. Daarom vind ik het juist heel gaaf om onderneemsters in zo’n jaar de kans te geven om te groeien! Zodat ze bouwen aan hun financieel gezonde bedrijf waarmee ze een eerlijk salaris verdienen.