Hoe houd ik mijn kosten in de hand? 3 tips!

Je kunt een leuke omzet hebben gedraaid de afgelopen periode. Maar als alles direct weer op is gegaan aan allerlei kosten dan houd je daar zelf nog steeds niets van over… Is voor jou eigenlijk wel duidelijk waar jij jouw geld aan hebt uitgegeven in de afgelopen maanden? En wat kan je hier voor stappen in zetten?

Bij het verwerken van jouw administratie worden alle uitgaven aan een categorie gekoppeld. Een klant van me gaf aan dat ze daar het nut niet echt van in zag. Ze deed het omdat het moet en ze vind het maar veel werk. Ook heeft ze liever dat ik tegen haar zou zeggen dat het onnodig is, want dan kan ze er gelijk mee stoppen… Toch moedigde ik haar aan om vooral door te gaan!

Want kijk nu eens binnen jouw bedrijf. Waar heb jij je geld aan uitgegeven de afgelopen periode? Als je alleen naar je bankrekening kijkt, is dit niet in één oogopslag duidelijk. En daarom is het zo handig dat je met administratiesoftware werkt. Alle uitgaven zijn nu gekoppeld aan een categorie. Dit geeft je inzicht. Je kunt nu precies zien hoeveel je hebt uitgegeven aan etentjes met relaties, of aan telefoonkosten. En hoeveel kosten was je kwijt aan abonnementen op tijdschriften? Of aan reclame? Schrik je nu?

De volgende stap: vraag jezelf eens af of deze kosten echt nodig waren. Hielp het mee aan de groei van jou en jouw bedrijf? De kosten die heel zinvol waren, prima. Daar hebben we het niet over.

Mijn uitdaging voor jou is om je kosten van 2019 eens goed te bekijken.

Ik haal er drie voor je naar voren:

1. Telefoonkosten: Natuurlijk heb je een zakelijke telefoon nodig. Maar is het abonnement hierbij ook precies wat je nodig hebt? Gebruik je je bundel wel voldoende? Of betaal je ongemerkt voor een veel groter abonnement dan je nodig hebt? 

2. Abonnementen: Heb je een abonnement op een tijdschrift of een vakblad? Kom je er elke maand nog aan toe om dit te lezen? Of ligt het vaak nog ongelezen als het volgende exemplaar al weer op de mat valt? 

3. Koffie buiten de deur: Hoe vaak doe jij een bakje koffie buiten de deur? Op het station, onderweg naar een klant. Je koffie thuis is vaak net zo lekker. En in ieder geval goedkoper. 

Ik heb je nu drie voorbeelden gegeven, maar loop al je kosten eens door. Pak de grootste en meest opvallende posten er uit. Stel jezelf de vraag of ze echt zinvol waren. Op welke 3 kosten kan jij op dit moment gaan besparen? Kom gelijk in actie!

Als je met Profit First werkt, dan werk je al met een apart potje voor je kosten. Je kunt maximaal uitgeven wat je aan ruimte hebt in dit potje. Daardoor wordt je vanzelf creatiever en meer oplettend in je uitgaven. 

Geld kan je maar één keer uitgeven.

Jammer als het dan onbewust tussen je vingers door glipt. Wat voor leuke dingen had je er anders mee kunnen doen? Wat voor betekenis had je er aan kunnen geven? Met dit als doel voor ogen wordt het nog leuker om bewust aan de slag te gaan met je kosten. Succes!

Lees meer inspirerende blogs…